Psyops-kurs i kjent stil

NROFs kurs i psykologiske operasjoner har funnet formen. Årets kurs tok blant annet for seg hard russisk statlig psyops og den noe «mykere» kinesiske varianten.

PP/ ROY THORVALDSEN

■■■ Vi er blitt vant til å vente oss mye av psyops-kurset til NROF. Og ble ikke skuffet denne gang heller. Mye virket riktignok kjent fra i fjor, og foredragsholderne var de samme, men det var også nye elementer. Kurslederne i auditoriet på Forsvarsmuseet begynte med å definere et par sentrale begreper.

Informasjonsoperasjoner – inkl. psyops: Bruk og misbruk av informasjon og formidling av informasjon for å oppnå fordeler overfor en motstander. Samspill mellom informasjon, persepsjon og handlinger.

Intet nytt under solen

Informasjonsoperasjoner er ikke noe nytt fenomen. Allerede for 2500 år siden snakket den kinesiske generalen, strategen og militærfilosofen Sun Tzu (545 470 f.Kr.) om verdien av å underlegge seg fienden uten kamp. Men mange rammefaktorer har endret seg.

Endrede rammefaktorer

Den pågående revolusjonen innen informasjonsteknologi, for eksempel – med blant annet mobiltelefoner, bærbare PCer, stadig kraftigere prosessorer og sosiale medier, oversetterprogrammer og all verdens «apper». Dertil kommer infrastrukturen, som GSM-nett, fiberkabler, og eie- og leieavtaler for båndbredde etc. Som alt, hver for seg og i kombinasjon, gir uante muligheter.

– Men all denne avhengigheten av teknologi gjør oss overraskende sårbare for angrep, sier foredragsholderen, som også er en aktiv informasjonsoperasjons-aktør i Heimevernet, og derfor foretrekker å være anonym.

Globaliseringen som blant annet er et resultat av grensesprengende informasjonsteknologi gjør at selv små angrep kan ha stor effekt, forsterket av en 24/7 mediesyklus og åpen tilgjengelighet på internett.

Russland: Splitt og hersk

– Russland er i dag en aggressiv hybrid påvirkningsaktør – der hovedhensikten med landets informasjonsoperasjoner trolig er å sikre egen regimeoverlevelse og strategisk handlefrihet. Metoden er å forsøke å undergrave Vestens tillit til sterke institusjoner som NATO og EU, sier kurslederen.

– Dette gjøres gjennom handlinger, konvensjonelle medier, sosiale medier, diplomatisk og politisk kommunikasjon og hemmelige tjenester. Det er synergien av sam­kjøring av disse virkemidlene med andre aktive tiltak som kan være utslagsgivende.

Kina: Fremme økonomisk og samfunnsmessig utvikling

– Kinesiske informasjonsoperasjoner har også regimeoverlevelse som mål. Myndighetene har selv sagt at Kina ikke kan overleve uten kommunistpartiet. Og da er propagandaen viktig. Men virkemidlene er «mykere».

– For eksempel får aviser som The Telegraph i London opptil £ 750 000 (ca. 8,8 millioner kroner) årlig for å trykke annonselignende innstikk/­«content marketing» i avisene med budskap diktert av kinesiske myndigheter. Og de økonomiske bidragene påvirker den redaksjonelle linjen. Undersøkelser viser at disse avisene har færre Kina-kritiske artikler.

– Kina bruker i det hele tatt sine økonomiske muskler for å få andre aktører til å bli tilbakeholdne.

– Kina har også mange operasjoner i sosiale medier, men mindre sofistikerte enn Russlands. 80 prosent av dem er ‹cheerleaders». Det er lite argumentasjon, sier kurslederen. ■■■